Anniken
Hauglie skriver i Dagsavisen 23.10 at vi skal kartlegge for barnas skyld, for å
avdekke hvem som trenger ekstra hjelp for å være godt nok rustet i norsk til
skolen.
Alle
barn bør kunne norsk før skolestart. Det er liten tvil om at dette er viktig og
at det krever kompetanse og tiltak for å tilrettelegge best mulig for
språkutvikling i barnehagen. Standarden de har utarbeidet i Oslo vektlegger
viktigheten av å kartlegge barnas språk for å fange opp de med utfordringer.
Likevel er det noen alvorlige mangler ved denne politiske føringen fordi den
hovedsakelig omhandler tiltak for å avdekke problemer, ikke løse dem.
Jeg
jobber som ekstraressurs i en barnehage. Det vil si at jeg er ansatt i tillegg
til grunnbemanningen, og har ansvar for de barna som har behov for noe ekstra,
enten det er adferd eller språk. Pengene er bevilget av kommunen og brukes hos
oss til denne spesifikke stillingen. Det er et tiltak der jeg kan fokusere på
små grupper barn og spisse det pedagogiske opplegget mot det disse barna
trenger. Nylig har jeg vært i praksis i «Oslobarnehagen» og etterspurt den
samme ordningen der, men den finnes ikke. Skal barnehagen ha ekstra støtte til enkeltbarn,
må de søke PPT eller et fagsenter. Og det
gjør de. Likevel lar ressursene vente på seg. Alt for mange barn har behov
for noe ekstra og det er ikke nok støttepedagoger.
La
meg bare avklare dette: Jeg er ikke imot systematisk arbeid, kartlegging ved
behov, eller å heve kompetansen i barnehagene. Men jeg er motstander av at de som
jobber i barnehage må søke på nytt og på nytt uten å få ekstra ressurser. Det
er forståelig at PPT og fagsentrene må prioritere barn i skolen, da den er
obligatorisk, mens barnehage er frivillig. Men det gir ingen mening å snakke om
tidlig innsats for at alle barn skal
kunne norsk før skolestart, når tiltakene ofte ikke kommer før barnet
begynner på skolen.
«Oslostandarden»
sier at pedagogisk leder skal følge opp
kartleggingen ved å sette inn tiltak og lage en progresjonsplan i samarbeid med
foreldrene, men jeg undrer hvilke tiltak det er tenkt at pedagogisk leder
skal bruke når det ikke gis ressurser? Det finnes mange gode metoder for å jobbe
systematisk med språkutvikling. Felles for dem alle er at de krever en gruppeinndeling med få barn.
Det er nærmest umulig å jobbe systematisk med begrepsforståelsen i en gruppe på
atten barn, og ja- seks barn er også for mange. Barn med språkutfordringer kan
ha tilleggsproblematikk, for eksempel være stille og engstelige, utagerende
eller ta i bruk ulike forsvarsmekanismer. For at disse barna skal ha nytte av
språktiltak, er gruppeinndeling og antall barn avgjørende. Da kreves det at
ansatte frigis til språkarbeidet, enten gjennom en ekstra stilling eller ved
støttepedagog. Mener Oslo kommune at en pedagogisk leder skal gi individuelle
språktiltak til, la oss si tolv av atten barn uten å få innvilget ekstra
bemanning?
Jeg
tviler ikke på at intensjonene er gode og tiltakene til Oslosstandarden
nyttige. Problemet er at kartlegging bare er kartlegging, og ikke et tiltak i
seg selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar