søndag 17. april 2011

Diskriminerende av Mcdonalds

I går skrev Aftenposten om to antatt prostituerte som ble nektet servering i en Mcdonald`s restaurant i Oslo, fordi de var prostituerte. En annen kunde reagerte, og fikk til forklaring at det var sjefens avgjørelse. Franchisetakeren sier derimot at prostituerte ikke skal nektes servering, men at de ikke får lov til å spise inne i restauranten. Dette fordi det angivelig har vært et problem at prostituerte “egler” seg innpå andre gjester. Mcdonald`s Norge frasier seg delvis ansvar ved å vise til at det er en franchisebedrift (noe alle Mcdonald`s restauranter for øvrig er).

Jeg har jobbet i franchisebutikk (riktignok ikke Mcdonald`s), og bedriften har i aller høyeste grad et ansvar for hva deres eiere bedriver. “Eierne” betaler for å bruke et merkenavn og er underlagt selskapets regler. Det bør også sies at vanlige ansatte har lov til å tenke selv, om sjefen ber dem begå lovbrudd kan de faktisk nekte.
Det mest graverende her er selvfølgelig at kvinnene ble nektet servering, uavhengig av hvem som står ansvarlig. Det er diskriminering på sitt groveste og nekte å servere noen på bakgrunn av hvordan de ser ut. Det blir ikke det spor bedre av franchisesjefens bortforklaring. Det er like lite greit å nekte en gruppe mennesker (før de har gjort noe galt) tilgang til restauranten som å nekte dem servering.
Begrunnelsen holder selvsagt heller ikke mål. Restauranten er i sin fulle rett til å bortvise kunder dersom de oppfører seg dårlig mot andre, men ikke før de har gjort noe.
Jeg har dessuten mine tvil om at problemet er så stort, mennesker spiser stort sett ikke maten sin samtidig som de trenger seg på andre, uansett hvilken gruppe de tilhører. Jeg vil tro at også prostituerte setter pris på å spise mat i fred som alle andre.
Jeg har overhodet ingen sympati med Mcdonald`s i Nedre Slottsgate, og uansett hvor sulten jeg måtte være, får de aldri besøk av meg!

Det eneste lyspunktet er mannen som lot seg provosere og tok til motmæle på kvinnenes vegne. Det er oppløftende at det fortsatt finnes mennesker som ikke aksepterer slik diskriminering, selv om jeg deler hans syn på at ikke flere reagerte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar